Slik ble butikken forsøkt svindlet for 30.000 kroner: – Det var en mann og en dame med et barn i en barnevogn
Å bli utsatt for rekvisisjonssvindel er trist. Det var en mann og en dame med et barn i en barnevogn som forsøkte å lure til seg varene hos Backe i Grensen på Strømmen Storsenter. Svindelforsøket ble omtalt i Romerikes Blad. Foto: Anders Stensås. Rekvisisjonssvindel er en enkel og utspekulert metode. Ordning er basert på tillit, og er laget for mennesker som trenger en utstrakt hånd, der og da. Når den tilliten misbrukes går det utover rekvisisjonsordningens «rykte». Nå ønsker Lena-Marie S. Bergersen, som er butikksjef å advare andre. Ikke la deg lure. Svindel er dessverre en del av handelens hverdag. Vær skeptiske og ikke gi ut varene til hvem som helst sier politiet.
– Det er ikke alltid like lett å avdekke disse forsøkene. Vi ønsker å tro det beste om kundene, sier Lena-Marie S. Bergersen, som er butikksjef ved Backe i Grensen på Strømmen Storsenter.
Nå mistenker de at det var et forsøk på rekvisisjonssvindel og ønsker å advare andre innehavere.
– Det var en mann og en dame med et barn i en barnevogn. De var veldig interessert i å handle varer for store summer, sier Bergersen.
Den ansatte fant frem en rekke varer som familien ønsket å kjøpe.
– De plukka og bestilte varer for rundt 30.000 kroner, sier butikksjefen.
Da familien skulle betale begynte varsellampene å blinke hos den ansatte.
LES OM Butikktyveri på timeplanen. Det var elevene på Helse- og oppvekstfag ved Strømmen videregående skole fikk et helt spesielt besøk – i samarbeid med Strømmen Storsenter.
Hva er rekvisisjonssvindel?
En rekvisisjon er et verdidokument som er utsted fra det offentlige eller en bedrift for at vedkommende som innehar det, skal kunne hente ut varer som rekvisisjonen tilsier. Når rekvisisjonen innløses utleveres varene og butikken sender faktura til de som skal betale.
– Familien ønsket å handle på rekvisisjon. Det gjør vi ikke sånn uten videre. Dermed ble jeg oppringt av den som var på jobb og vi ble begge enige om at det var ugler i mosen, sier Bergersen.
Derfor ble butikksjefen og den ansatte enige om at familien ikke fikk betale med rekvisisjon. De fikk også beskjed om at de kunne komme tilbake når Bergersen var tilbake på jobb, men da ville heller familien betale på andre måter.
Ifølge Bergersen kom aldri familien tilbake.
– Vi har også fått høre at de har prøvd seg på andre tilsvarende butikker på Strømmen Storsenter. Alle butikkene på senteret prater jo sammen. Dermed ringer alarmklokkene når vi opplever slike hendelser, sier butikksjefen til Romerikes Blad.
Butikken Backe i Grensen hadde en tydelige rutiner og instruks. Derfor ble de ikke lurt trill rundt.
Det er viktig for butikker å ha klare instrukser på sine betalingsbetingelser. Å bli utsatt for rekvisisjonssvindel, lurt, og frastjålet varer er dessverre en del av virkeligheten en butikk står i. Tyveri er dårlig butikk, og da må butikkjeden ha gitt sine ansatte god opplæring om hvilke rutiner som gjelder. Å gi sine medarbeidere svinnkompetanse kan spare butikker for mye penger. Tyveri, svinn og svindel går utover inntjeningen, og svekker lønnsomheten for bedrifter. Det bør være en god motivasjon for å bli med på svinnkurs.
– Profesjonelle aktører
Steinar Vadla Risa er daglig leder i Bysheriffen. Hans selskap er innleid for å avdekke tyverier med både sivile- og uniformerte vektere på Strømmen Storsenter. Han forteller at slike svindelforsøk ofte er godt planlagt.
– Personer som driver med denne typen kriminalitet spiller ofte på at de er velkledde. I dette tilfellet hadde de med seg barn, og de hadde vært innom flere ganger i forkant av svindelforsøket. På den måten prøver de å opparbeide seg tillit og vise at de er ryddige og ordentlige mennesker før de forsøker å svindle med rekvisisjon, sier Risa.
– Hvordan svindler man med rekvisisjon?
– Noen lager rekvisisjoner som ser ekte ut med brevark og stempel, altså falsk og varer gis ut. Da får ikke butikken penger for varene og de har da blitt svindlet. Butikker som tar imot slik rekvisisjon bør ringe og kontrollere med utsteder for å sjekke om den er ekte, sier Risa.
– Det er profesjonelle aktører og de kommer ens ærend for å svindle til seg varer for store summer som de igjen selger videre. Dessverre er dette mer utbredt enn vi liker å tenke. Det er viktig at butikkene har gode rutiner og instrukser. Det vil forebygge svindel. De som slurver på dette området vil tape penger, sier Risa til avisen.
«Vil du har et oppdatert foredrag for deg, dine ansatte og kunder? Ring meg gjerne på 907 55 811 for en hyggelig prat».
– Vær skeptisk sier politiet
– Slike svindelforsøk forekommer og dersom det kommer noen med en rekvisisjon så skal man ikke bare godta disse uten videre, sier Bratteng til Romerikes Blad.
Han kommer med en klar oppfordring til butikker og bedrifter som kan havne i en tilsvarende situasjon.
– Vær skeptiske og ikke gi ut varene til hvem som helst. Hele kriminalitetsbilde er i endring. Den gode gamle tyven som stjeler blir det bare mindre og mindre av, sier Bratteng.
Svinn skyldes hovedsakelig av manglende kompetanse, dårlige rutiner, og kriminalitet.
Bysheriffen anbefaler bedrifter i varehandelen å arbeide mer målrettet. Da blir det enklere å avdekke rekvisisjonssvindel, og avslører svinnkilder som en bedrift kan ha. Å la medarbeidere få økt svinnkompetanse vil ha stor betydning for lønnsomheten. De bedrifter som satser på svinnforebyggende tiltak får gode resultater. Det er en erfaring vi har etter mange år i sikkerhetsbransjen. Det gjelder å ha kontroll på sine verdier.
LES mer om Svinnhjulet – varenes farefulle ferd.
Privatetterforskning – Utredning – Rådgiving – Sikkerhetsledelse
Kontakt Steinar Vadla Risa på +47 90 75 58 11, eller epost steinar@bysheriffen.no
LES artikkelen, Hva er sivilt vakthold? – en kontrolltjeneste tilrettelagt for et kjøpesenter.
Foredrag og workshops
Vil du lære mer om trender i kriminalitetsbildet i Norge? BySheriffen holder engasjerende foredrag og workshops om sikkerhet, svinnreduksjon og kriminalitetsforebygging.