Klespress skaper tyv

Voksnes flashing av dyre merkeklær til barna skaper ikke bare mobbing. Det skaper tyv. Å gå i feil klær kan lede til mobbing og utestengelse. «First price eller Finn.no-barna» heter det visstnok. Vi kaller de fasadebarna. Unge mennesker som vil, men ikke har mulighet til å kjøpe seg den dyre fasaden. Fasadejaget og dette klespresset fører til mer butikktyveri. Klespress skaper tyv.

Av Steinar Vadla Risa aka Bysheriffen

Foreldreansvaret må komme på moten igjen.

Martine Halvorsen spurte om det hadde klikka for oss, i sitt blogginnlegg og Dora Thorhallsdottir kom på banen med en kronikk om skoleuniformer. NRK hadde et oppslag om – Unge jenter blir seksuelt utnytta – får merkeklede i betaling. Dette traff en nerve i vårt hverdagsliv.

Les, God service stopper butikktyver

9 måter å redusere svinn

Last ned oppskriften på hvordan du kan redusere svinn på ditt kjøpesenter eller butikkjede. Enkelte tiltak er svært effektive og har ingen kostnad.

LAST NED

Det handler om holdninger

Barn som ikke får med seg gode grunnholdninger, som ikke vokser opp under en positiv voksenkontroll, sliter med å finne sin plass i hverdagen. Debatten om skoleuniform er bare en forlengelse av debatten om merkevarepress. Om det gjelder vesker, snowboard, jakker, klokker eller sko, vil debatten handle om holdningene barna får.

Det er ikke lenger kun stereotypene som begår disse kriminelle handlingene.

Mitt utgangspunkt i debatten er butikktyveri, heleri og kriminell adferd. Jeg har 25 års erfaring med å pågripe butikktyver. Jeg har snakket med mange hundre barn og unge mennesker som har begått butikktyveri.

Et kjøpesenter er en sosial arena og en viktig møteplass.  Et kjøpesenter er vår tids kirkebakke, et lokalt samlingssted.

Jeg vet at klespress fører til flere butikktyveri, mer heleri og enda flere innbrudd i butikker, garderober på skoler og idrettsanlegg.

For meg er det opplagt at noe er galt der ute. Er det foreldrene som svikter?

Den perfekte fasaden

Ungdom er presset til å opprettholde fasaden. De skal fremstå som like vellykket som alle andre. De skal være med i gjengen og ikke skille seg negativt ut. De skal fremstå som «normale».

Ungdom jeg snakker med oppgir merkevarepresset som en viktig årsak til butikktyveri. Dette fasadejaget begynner å bli vanlig i de fleste miljø. Det er ikke lenger kun stereotypene som begår disse kriminelle handlingene. Dette bør være grunn til bekymring.

For meg er det opplagt at noe er galt der ute

Når presset fra omgivelsene blir for stort, er det flere som gir etter. Har de ikke penger til å være med på kjøret, flytter de grenser. De vet at det er galt, men gjør det likevel. Å begå butikktyveri eller kjøpe tyvgods er veier de går. Heleren er ikke bedre enn stjeleren, sies det.

Når man først har kommet inn i denne onde spiralen, er fasaden lett å opprettholde. Helt til man blir tatt. Da kommer angeren. Fasaden sprekker. Det er flaut, pinlig og skaper rykter. Det kan få konsekvenser for framtidig utdanning og jobber. Det er tid for ettertanke og refleksjon. Noe sent, men dog.

Ansvaret ligger ikke hos barna

Mange foreldre går foran som dårlige eksempler. De gir barna holdninger som ikke er bærekraftige. Foreldre signaliserer at det er greit å være med på kjøret. Det er tankevekkende og er årsaken til at jeg mener det har gått for langt.

Foreldre gjør skolegården om til en catwalk og arena for fasadebygging.

Foreldre har funnet en arena for å fremheve egen suksess. De gjør skolegården om til en catwalk og arena for fasadebygging. Når foreldre mobber og oppfører seg som drittsekker, vil barn ta etter. Det er her skoen trykker.

Svinnhjulet – Hvordan redusere svinn og avsløre svinnkilder

Holdninger er grunnverdier vi overfører til barn. Forebyggende arbeid er å gi positive signaler som gjør at barn viser omsorg og empati i samhandling med andre. Grunnholdninger av det sunne og gode slaget. Foreldreansvaret må komme på moten igjen.

Slaget i skolegården

Slaget om endring bør skje i skolegården. Fasadejaget er så massivt at en aksjon har størst sjanse for å lykkes om skolen involveres.

Jeg tror debatten må dreies over på mer kunnskap om personlig økonomi. Slik at ungdommen kan ta gode valg. Foreldre må ta inn over seg at merkevarekjøret får konsekvenser. Som Martine Halvorsen sier, «Kjære foreldre, det er på tide at dere blir litt kjipe. For dette går faktisk ikke lenger»

Les, Sivilt vakthold – et undervurdert sikkerhetstiltak

Jeg vet at klespress fører til flere butikktyveri

Du ser ikke bra ut om du kjøper designerveske og dunjakke til 8 000 til datteren din. Det ser mer ut som du har behov for å bevise noe. Ha litt selvtillit og si til ungen at de symbolene der, de er tull. Vi er bra nok uten.

Engasjement som skapes rundt fasadejaget i hverdagen blir avgjørende. Det er i seg selv holdningsskapende.

Så gjenstår det å se hvordan foreldreansvaret klarer seg videre i debatten.

Steinar Vadla Risa aka Bysheriffen Ring +47 90 75 58 11 om du vil vite mer.

Denne teksten har også vært publisert på NRK Ytring 16. februar 2020

Bestill et foredrag med Bysheriffen, klikk her

Foredrag og workshops

Vil du lære mer om trender i kriminalitetsbildet i Norge? BySheriffen holder engasjerende foredrag og workshops om sikkerhet, svinnreduksjon og kriminalitetsforebygging.

TA KONTAKT